Zakaj hitro branje?
Tečaje hitrega branja izvajam od leta 2006. Ko prebiram komentarje na družabnih omrežjih ali pa, ko dobim vprašanja na predstavitvah, vidim, da se nenehno vrtimo okoli podobnih pomislekov.
Odražajo se v trditvah, kot so:
»Hitro branje je kar nekaj; uživam v počasnem branju; želim brati počasi, da lahko zraven uživam; moram brati počasi, da razumem prebrano; ne želim česarkoli izpustiti.«
Pa vendar:
Raznovrstna gradiva zahtevajo poznavanje in uporabo različnih bralnih strategij z namenom hitrejšega doseganja bralnega cilja. (Pečjak, S. (2010). Psihološki vidiki bralne pismenosti. Ljubljana: Filozofska fakulteta).
Moja zgodba
Po splošnih merilih sem bila vedno med hitrejšimi bralci. Tudi pri pomnjenju prebranega nisem imela posebnih težav. Je pa stopnja pomnjenja in razumevanja odvisna od motivacije in zanimanja (interesa).
Že v srednji šoli so me zanimale tehnike hitrejšega učenja (tako kot večino, če ne prej, pa med pripravo na teste, maturo). Verjamem, da je bil eden od glavnih razlogov za ta interes tudi ta, da sem »kampanjec«. Na koncu mi je pogosto zmanjkalo časa in v takšnih primerih seveda začneš iskati načine, kako bi lahko snov hitreje predelal in se hitreje naučil.
Stvar je postala še aktualnejša, ko sem se vpisala na študij ob delu. Takrat sem začela bolj aktivno raziskovati področje pospešenega učenja. Tako sem prišla do tega, da je prvi korak do hitrejšega učenja in pomnjenja hitrejše branje.
Ključno vprašanje, ki sem si ga takrat postavila, je bilo:
»Kaj bi mi pomenilo, če bi lahko prepolovila čas, ki ga potrebujem, da predelam določeno besedilo?«
Moje iskanje in raziskovanje ustreznih tehnik hitrega branja in pospešenega učenja sta trajala približno štiri leta. Iskala sem tehnike hitrega branja, ki bi mi omogočile, da gradivo preberem hitreje in si obenem zapomnim več.
Učenje je bilo stresno.
Poskušala sem sama z uporabo priročnikov, vendar nisem imela nikoli dovolj potrpljenja in discipline.
Končno sem našla tečaj, ki me je prepričal. A vendar ni šlo vse tako gladko, kot sem si predstavljala. Predvsem zaradi moje želje, da čim hitreje usvojim hitro branje.
Glede razumevanja – že takoj na začetku, ko sem komaj spoznavala tehnike hitrega branja, sem pričakovala, da bom takoj dosegla razumevanje kot ob klasičnem branju, ki sem ga bila vajena. Ob tem sem seveda pozabila, koliko časa sem potrebovala, da sem se naučila brati.
Tehnike hitrega branja so stvar koncentracije in osredotočenosti.
Kolikokrat se vam zgodi, da kaj berete, nato pa ugotovite, da ste z mislimi povsem drugje? Če pa bi vas vprašala, kaj delate, bi mi samozavestno odgovorili, da »berete«. Nato bi se vračali po besedilu, večkrat brali isti povedi, se izgubljali med vrsticami, postajali zaspani in razdraženi …
Pri usvajanju veščin hitrega branja so koncentracija in vaje zanjo izjemnega pomena. Hitro branje je veščina, ki zahteva čas. Čas, da pridobimo samozavest in zaupanje sami vase. Čas, da izboljšamo razumevanje prebranega.
Kar je pa najpomembnejše – sami se odločamo ali bomo brali hitro ali počasi.
Za vse, ki imajo argument, da želijo brati počasi. Predstavljajte si, da v vaš konvencionalni avto vgradijo športen motor. Dinamiko svoje vožnje lahko spremenite. Vendar ne, vi ste se odločili, da boste še naprej vozili s hitrostjo 60 km/uro ne glede na teren (torej boste brali počasi). Veste, da to ne gre tako. Vožnjo vedno prilagajamo razmeram na cesti in svojim sposobnostim.
»Bralno pismen človek je sposoben fleksibilno uporabljati različne tehnike branja glede na vrsto bralnega gradiva in cilj branja.« (Pečjak, S. in Gradišar, A. (2012). Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo)
Verjamem, da boste leposlovno knjigo brali počasneje v sproščenem okolju. Leposlovje je hrana za dušo.
Verjamem pa tudi, da je, ko imate pred seboj strokovne članke, strokovno literaturo, zakonodajo, navodila, poročila (…),vaš cilj čim prej izluščiti, kar je za vas pomembno, in nato temu posvetiti čas. Da pa to lahko naredimo kakovostno in v kontekstu, moramo najprej besedilo prebrati v celoti. In tukaj vam zagotovo tehnike hitrega branja pridejo še kako prav.
Hitro branje razumem kot del upravljanja časa.
Razumem ga kot veščino, ki nam omogoča, da se posvetimo stvarem, ki so za nas pomembne. Razumem ga kot osnovo, da si lahko primerno organiziramo čas, če opravimo kakovostno pripravo.
Ali vsem ustrezajo (napredne) tehnike hitrega branja?
Ne. Tako kot nobena stvar ne ustreza vsem. Bazična tehnika, ki vam omogoča povečanje hitrosti recimo od 50 do 100 odstotkov, pa je primerna za večino. Če ponovno uporabim avtomobilski žargon: premaknite v višjo prestavo. Zaradi tega ne boste nič manj uživali ali nič manj razumeli.
Je pa res, da ima usvojitev tehnik hitrega branja stranski učinek.
Pospešite svojo trenutno bralno hitrost. To je posledica vaj in načrtnega treninga. Kako hitri ste danes? Preverite na www.kratos.si
Ali se lahko sami naučite hitrega branja?
Lahko. Tako kot vsako drugo veščino. Učenje s pomočjo trenerja pa vam skrajša pot do dobrih rezultatov in veščino veliko lažje ter hitreje usvojite. Predvsem pa vam udeležba na dobrem tečaju omogoča ustrezno količino treninga, da lahko nato sami samozavestno uporabljate veščino in ne dvomite o svojem razumevanju.
Zakaj hitro branje?
Po mojih izkušnjah, zaradi boljše koncentracije, boljšega razumevanja in hitrejšega učenja, prihranka časa (hitro izluščimo bistvo) in s tem večje učinkovitosti – svoj čas namenjamo informacijam in stvarem, ki so za nas pomembne.